Cumhuriyet Halk Partisi Muğla Milletvekili Gizem Özcan, 8 Nisan 2025 tarihinde Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yapılan öğretmen ve yönetici atamalarına ilişkin Türkiye Büyük Millet Meclisi’ne yazılı bir soru önergesi sundu. Özcan önergesinde, “Proje Okul” uygulamasının köklü okulları hedef alan keyfi bir mekanizmaya dönüştüğünü belirterek, atamaların siyasi referanslar ve kişisel ilişkiler temelinde şekillendiğine dikkat çekti.
Denetimsiz ve siyasi referanslı
2014 yılından bu yana yürürlükte olan proje okul uygulamasının özellikle son yıllarda nesnel ve bilimsel kriterlerden uzaklaştığını vurgulayan Özcan, 8 Nisan 2025 tarihinde yapılan toplu atamaların yalnızca “bakan onayı” ile gerçekleştiğini ve kamuoyuna herhangi bir liyakat esaslı açıklamanın yapılmadığını kaydetti. Özcan, “Kamusal eğitimin temel ilkeleri hiçe sayılmakta, kurumların özerkliği sistematik biçimde zayıflatılmaktadır” ifadelerini kullandı.
Öğretmenler norm fazlası ilan edildi
Özcan, önergesinde Muğla’da yıllardır görev yapan, kamusal ve öğrenci merkezli eğitim anlayışını benimseyen birçok öğretmenin bir gecede norm fazlası ilan edilerek il emrine gönderildiğini ve yerlerine liyakat şüphesi doğuran atamaların yapıldığını aktardı. Bu durumun sadece öğretmenleri değil, doğrudan öğrencileri ve aileleri de etkilediğini vurgulayan Özcan, söz konusu uygulamaların vicdana ve kamu yararına aykırı olduğunu ifade etti.
Siyasi sadakat kurumsal yapıyı zedeler
Söz konusu atamalarda siyasi referansların, ailevi ve dostluk ilişkilerinin belirleyici olduğunu ortaya koyan örneklerden birine de önergesinde yer veren Özcan, bir ilçe Milli Eğitim Müdürü’nün eşinin kendi ilçesindeki bir proje okula atanmasını dikkat çekici bir durum olarak değerlendirdi. Bu tür atamaların kurumsal etikle bağdaşmadığını ifade eden Özcan, “Eğitim kurumları şahsi çıkar ve siyasi sadakat ilişkileriyle değil, objektif kriterlerle yönetilmelidir” dedi.
7 Maddelik Soru
Önergesinde Bakan Tekin’e yönelttiği 7 ayrı soruyla sürecin detaylarının kamuoyu önünde açıklanmasını isteyen Özcan, atama kriterlerinden proje okul sayısına, görevden alınan öğretmenlerin sicil durumlarından yeni atananların eğitim geçmişine kadar pek çok başlığın aydınlatılmasını talep etti.