ETİK Başkanı İşler, 2023’ün turizm gündemini anlattı

» Ege'den Haberler » ETİK Başkanı İşler, 2023’ün turizm gündemini anlattı

Yaz aylarının gelmesiyle hızlanan turizm sektörünün en önemli merkezlerine sahip olan Ege bölgesi tatilcileri ağırlamaya devam ediyor. Turizmin gözdesi Ege Bölgesi, 2023 yılının ilk yarısını geride bıraktı. 2023 yılının turizm gündemini değerlendiren Ege Turistik İşletmeler ve Konaklamalar Birliği (ETİK) Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet İşler, sektörün mevcut durumu, sektör temsilcilerinin beklentileri ve hedeflere ilişkin soruları Ege […]

Yaz aylarının gelmesiyle hızlanan turizm sektörünün en önemli merkezlerine sahip olan Ege bölgesi tatilcileri ağırlamaya devam ediyor. Turizmin gözdesi Ege Bölgesi, 2023 yılının ilk yarısını geride bıraktı. 2023 yılının turizm gündemini değerlendiren Ege Turistik İşletmeler ve Konaklamalar Birliği (ETİK) Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet
İşler, sektörün mevcut durumu, sektör temsilcilerinin beklentileri ve hedeflere ilişkin soruları Ege Saati için yanıtladı.

Turizm sektörü 2023 yılının ilk yarıyılında nasıl bir dönem geçirdi?

Türkiye turizmi, geçtiğimiz yılı, 55 milyon turist, 45 milyar dolar girdi ile tamamladı. Geçen yılın Mayıs ayına göre 2023 Mayıs ayında yüzde 24’lük (23.65) bir artış söz konusu. Bu da bizce, 2023 yılının, 2022’den ve 2019’dan daha iyi olacağının göstergesi. Sezon başında yaşanan olumsuzluklara rağmen 2023 yılı için konulan 60 milyon turist 55 milyar dolar girdi hedefini yakalayacak nitelikte bir süreç geçiriyoruz. Bayramda hemen hemen tüm bölgelerde tam doluluk yaşadık. Yurtiçi turistle çalışan bazı bölgelerde sıkıntılarımız olmakla birlikte genel olarak yıl için belirlenen hedeflere ulaşacağımız rakamları ifade eden 5 aylık bir dönemi geride bıraktık. Yıllık hedefler gerçekleştiğinde bu yıl, Türk Turizm Tarihi’nin tüm zamanlarının en iyi yılı olarak tarihteki yerini alacak.

Ege bölgesi için turizm sezonunda hedefler neydi, ne kadarı gerçekleşebilecek? Beklentiler nelerdi? Karşılandı mı?

Ege Bölgesi dış pazarda en çok İngilizler ve Almanlar’dan rağbet gören, yatak kapasitesinin önemli bir bölümünü de iç pazardan dolduran bir bölge. Turizm sezonunun peak yaptığı günlerde olmamıza rağmen bu bölgemizde sezon biraz durağan geçiyor. İzmir ve çevresi için hedef olarak konulan 2 buçuk milyon turist bizce çok azdır. Çünkü İzmir’de turizm çeşitliliği yönünden her şey var. İzmir çok iyi bir ürün. Ama İzmir yeterince tanıtılmıyor. İlgililerin yerel dinamiklerle uyumlu bir çalışması olmuyor. Ortak bir çalışma kültürü yok maalesef.

Sezonluk çalışma gereği sektör çalışanlarının refah düzeyi ne durumda? Düzeltilebilmesi için nasıl çalışmalar yapılabilir? Sezonun en hızlı döneminde Bodrum’da başlayan işten çıkarmalar neyin göstergesi?

Sektör çalışanlarının ücretleri ile ilgili olarak turizmciler ülkenin ekonomik koşullarına paralel politikalar uyguluyor. Turizm sektörü bir taraftan çok ve çeşitli prosedürlerle, diğer taraftan sezon ortasında değişen vergi oranları ve ek vergilerle, enflasyonist ortam nedeniyle değişen maliyetlerle uğraşıyor. Bütün bunların yanında sektör çalışanlarının refah düzeyinin düşmemesi için de özen gösteriyor.  Çalışanların refah düzeyinin yükselmesi ülke gerçekleriyle ilintili bir konu. Bodrum’da başlayan işten çıkarmaların kısa dönem için yapılan bir uygulama olduğunu, Ağustos ayında özellikle iç pazar kaynaklı talebin yükselmesi, boş yatakların ayrıca dış taleple de doldurulmasını tahmin ediyor ve diliyoruz.

Otel ve işletmecilerin hükümetten yasal düzenlemeler konusunda beklentileri neler?

Türk Turizmi devletin cari açığını kapatacak gelirlere imza atan bir sektör haline geldi. Ancak, halen 1984 yılından kalan 2634 sayılı Turizm Teşvik Kanunu ile yönetilmeye çalışılmakta. Hükümetle birlikte, yeni seçilen tüm milletvekillerimizden Turizm Meslek Birliği Yasası’nı acilen çıkarmalarını bekliyoruz. Bunun yanı sıra turizmciler için çok ve çeşitli vergilerin bir kalemde toplanmasını, hem bürokratik işlemlerden doğan zaman ve enerji kaybının ortadan kaldırılmasını, hem de bu suretle devletin daha çok kazanmasını istiyoruz.

Enflasyonist ortam ve zamlar sektörü nasıl etkiliyor? İç ve dış turizm açısından etkileri neler olur?

Enflasyonist ortam ve beklenti dışı ve üzerindeki zamlar tüm sektörleri olduğu gibi turizm sektörünü de olumsuz etkiliyor. Özellikle iç pazarda, vatandaşı kendisini gelecek günler için daha tedbirli davranmaya, bu tedbiri alırken sosyal hayatını, hobilerini ve tatil isteğini ertelemeye yöneltiyor.  İç pazarın kullandığı yatak kapasitemiz bu nedenle düşüyor. Onların gelirlerine paralel olarak biz turizmcilerin de beklediğimiz gelirleri azalıyor. Enflasyonist baskıyla yurtiçinden azalan talepleri yurtdışından gelen ek rezervasyonlarla doldurmaya çalışıyoruz.