Ege Bölgesi’nin ihracatı Mart ayında hız kesti

» Ege Gündemi » Ege Bölgesi’nin ihracatı Mart ayında hız kesti

Ege İhracatçı Birlikleri’nce (EİB) Mart ayında kayda alınan ihracat yüzde 6,7’lik kan kaybıyla 1 milyar 729 milyon dolardan 1 milyar 612 milyon dolara geriledi. EİB’nin 2024 yılının ilk çeyreğindeki ihracat performansı 4 milyar 663 milyon dolarlık tutarla, 2023 yılının ilk çeyreğiyle bire bir gerçekleşti.

Süveyş Kanalı krizini fırsata çeviremedik

Ege İhracatçı Birlikleri’nce (EİB) Mart ayında kayda alınan ihracat yüzde 6,7’lik kan kaybıyla 1 milyar 729 milyon dolardan 1 milyar 612 milyon dolara geriledi. EİB’nin 2024 yılının ilk çeyreğindeki ihracat performansı 4 milyar 663 milyon dolarlık tutarla, 2023 yılının ilk çeyreğiyle bire bir gerçekleşti.

Maliyet artışları sebebiyle eriyen rekabet güçlerinin ihracatta gerilemeye sebep olacağı hususunda daha önce de öngörülerini paylaştıklarını ifade eden Ege İhracatçı Birlikeri Koordinatör Başkanı Jak Eskinazi, “kümülatif olarak yılın ilk çeyreğinde geçen yılki ihracat performansımızı korumamız olumlu bir gelişme. 2024 yılı için hedefimiz de bu yöndeydi. Ancak, aylık bazda yaşadığımız yüzde 6,7’lik gerileme, kötü senaryonun gerçekleşmeye başladığının habercisi olabilir” dedi.

Eskinazi, “yerel seçim sürecini geride bıraktık ve önümüzdeki dört yılda başka herhangi bir seçim olmaması ekonomiyi tekrar rayına oturtabilmek için büyük bir fırsat. Seçim sonrasında Hazine ve Maliye Bakanımız Sayın Mehmet Şimşek’in de altını çizdiği gibi, bundan sonraki amaç Orta Vadeli Programın kararlılıkla uygulanmaya devam edilmesi olmalıdır. Enflasyon kaynaklı yaşadığımız maliyet artışı, satış fiyatlarımızın döviz bazında rakiplerimiz karşısında yüksek kalmasına sebep oluyor ve yıllardır büyük bir uğraşla yer edindiğimiz pazarları kaybediyoruz.” şeklinde konuştu.

İHRACATTA YÜZDE 6 GERİLEDİ

Mart ayında Ege İhracatçı Birlikleri üyelerinin sanayi ürünleri ihracatı yüzde 10’luk düşüşle 949 milyon dolardan 855 milyon dolara inerken, geçtiğimiz aylarda ihracatta hep artı yazan tarım sektörleri de Mart ayında ihracatta yüzde 6’lık erime yaşadı. EİB’nin tarım ürünleri ihracatı 683 milyon dolardan 642 milyon dolara geriledi. 2024 yılına fırtına gibi giren Egeli madenciler, Mart ayında da ihracatlarını yüzde 19’luk artışla 96 milyon dolardan 114 milyon dolara taşıdılar.

Ege İhracatçı Birlikleri çatısı altındaki 12 ihracatçı birliğinin 4 tanesi mart ayında ihracatını artırırken, 8 ihracatçı birliği 2023 yılı mart ayı performanslarının uzağında kaldı.

REKOR TÜTÜN SEKTÖRÜNDE

Mart ayında ihracatını yüzde 19,4’lük artışla 68 milyon dolardan 81,6 milyon dolara çıkaran Ege Tütün İhracatçıları Birliği, mart ayında EİB çatısı altında ihracat artış rekortmeni oldu. Tütün sektörü 2024 yılı sonu için ortaya koyduğu 1 milyar dolar ihracat hedefine bir adım daha yaklaştı.

YÜZDE 11 AZALDI

Ege Bölgesi’nin bitkisel ürün ihracat lideri Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği’ne Mart ayında nazar değdi. Mart ayında ihracatı yüzde 11 azalan EYMSİB’in ihracatı 116,8 milyon dolardan 103 milyon dolara indi ve bu kayıpla EİB listesinde en çok ihracat yapan birlikler sıralamasında beşinci sıraya geriledi. EYMSİB Ocak – Mart döneminde ise yüzde 4’lük ihracat artışı ve 1 milyar 346 milyon dolarlık ihracatla üçüncü sıradaki yerini korudu.

ORTADOĞU’YA ARTTI, ABD’YE GERİLEDİ

Egeli ihracatçılar tarafından Avrupa Birliği’ne gerçekleştirilen ihracat yüzde 11’lik azalışla 837 milyon dolardan 745 milyon dolara gerilerken, Orta Doğu ülkelerine gerçekleştirilen ihracat ise yüzde 11 artarak 190 milyon dolardan 211 milyon dolara ilerledi. Amerika Kıtasına yapılan ihracat ise yatay bir seyirle 195 milyon dolar oldu.

Süveyş Kanalı’nda gemi taşımacılığına yönelik saldırılar sebebiyle navlun fiyatlarının neredeyse üç kart artığını ve Kanalın baypas edilerek gemilerin Ümit Burnu’nu tercih etmeleri sebebiyle teslim sürelerinin de uzadığını ifade eden Ege İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkanı Jak Eskinazi, “Bu şartlarda Avrupalı alıcıların daha az navlun, kaliteli üretim ve hızlı teslim sebebiyle hemen gözünü ülkemize çevirmesi gerekirken, maalesef fiyatlarımızın yüksek kalması sebebiyle tercih edilmiyoruz. Uzakdoğulu rakiplerimiz açısından büyük bir dezavantaj yaratan bu süreci, bizim coğrafi konumumuz sebebiyle fırsata çeviremememiz düşündürücü” dedi.