A-Jet’te bir simit 160 TL

» Köşe yazarları » A-Jet’te bir simit 160 TL

İdris Akyüz yazdı…

 

Öyle anlaşılıyor ki; Türk Hava Yolları, iç hatlardan çekilip bütünüyle yurt dışı uçuşlara yönelecek… İç hat uçuşlarını yan kuruluşu olan A Jet’e, yani adı kısaltılan Anadolu Jet’e bırakıyor…

Kanımca doğru bir tercih… THY’nin uluslararası alanda “Bayrak taşıyıcı şirket” olarak, dünyanın her tarafına uçması, ülkenin tanıtımı bakımında çok daha önemli.

Takip ettiğim kadar şu anda İstanbul-Ankara ve İzmir-İstanbul karşılıklı seferleri dışında THY’nin tüm iç hat uçuşları A Jet’e yönlendiriliyor..

Buraya kadar tamam !

***

Ne var ki bundan sonra işler değişiyor.   “İç hat uçuşlarını üstlenen” A Jet; havacılık deyimiyle, “yer hizmetleri” ile “operasyonel” ve “harekat” olarak, THY bir yana “Anadolu Jet” dönemini bile aratır hale geldi. Ne oldu, neden ve nasıl oldu bilmiyorum ama bu işte bir gariplik var.  Her anlamda beni 50 yıl öncesine götürdü. 50 yıl önceki THY geldi gözümün önüne… Havaalanlarında  “Check in” kuyrukları, “boarding” kuyrukları…

Düşünüyorum da A-Jet olunca, yönetim ile birlikte personel de değişti mi? Havacılıktan, havayolu işletmeciliğinden anlamayanlar mı iş başına geldi?

Bakın !

Geçenler’de İzmir’den Ankara’ya gitmek için uçuş ararken doğal olarak THY’yi sorguladım. THY beni, A-Jet’e yönlendirdi… Baktım ki en ucuz bilet 2.508 TL… O da üç dört gün sonrası için…  Aynı gün ya da ertesi gün için bilet fiyatları, uçuş saatlerine göre 4 bin lira ile 15.000 lira arasında değişiyor… (Ben, iki gün önceden aldığım 5 Eylül 2024 tarihli bilete 4.000 TL ödedim)

Diyelim ki uçaktan korkuyorsunuz,  kapalı alan fobiniz de var ve  ön sıralarda cam kenarı bir koltukta oturmak istiyorsunuz. Bunun da bedeli 150 TL’den başlayıp 350 TL’ye kadar uzanıyor.

Elbetteki hali vakti yerinde olanlar daha iyi hizmet almak adına  “FirstClass” ya da “Bussines Class” bölümleri tercih eder ve parasını öder… Ancak bu uçaklarda böyle bir şey de yok… Sınıfsız, tek bölüm… Amiyane tabiriyle “Taşlıtarla dolmuşları” gibi… Hiçbir ayrıcalık yok… O zaman insan sormadan edemiyor;  “E be kardeşim, bu ne parası?”

Gelelim ikram hizmetlerine…

Uçuşlarda ücretsiz ikram yok. Su bile paralı… Her bir içecek ve yiyeceğin fiyatı farklı. Marka ya da ürün seçeneğiniz yok. Neredeyse hepsi tek tip … Size hangi marka sunulursa onunla yetineceksiniz. Tam bir dayatma! Ya da hiçbir şey yiyip içmeyeceksiniz. Size birkaç örnek vereyim…

Bir şişe su (330 mililitre) 40 TL

Bir simit, kartla 150, nakit 160 TL

Kaşarlı küçük bir sandviç ve bir kahve kartla 320, nakit 340 TL

Gazoz;  kartla 110, nakit 120 TL

Merak ettim… Uçuş boyunca, ne kadar tüketim oldu, kaç kişi para ödeyip bu ikramlardan yararlandı diye… Hostes hanıma sordum, 192 yolcudan sadece 9 kişi bu ikramdan yararlanmış…

***

Tespitlerime gelince;

Kimi A Jet personeli hoşnutsuz. THY gibi bir markadan “her ne kadar THY’nin yan kuruluşu olsa da” A Jet’e geçişi “tenzili rütbe” gibi görüyorlar… A Jet’i yürekten sahiplenmiş değiller. Yer personelinde de böyle uçucu personelde de öyle… Ki hostesler hâlâ THY kıyafetlerini giyiyorlar. A Jet’in kendine has üniforması yok. Dikkatimi çeken bir başka ayrıntı ise personelin, yeterince eğitimden geçmediği… Bana öyle geldi…

Öte yandan anlamadığım bir başka ayrıntı; A Jet’in, iç hatların dışında dış hatlarda da uçuyor olması. Nedendir bilmiyorum. THY, kendi kendine rakip mi yaratmak istiyor? THY madem iç hatları terk ediyor, A Jet’e ne diye yurt dışına da uçma izin veriyor?